måndag 6 juli 2020

Julklappar på födelsedagen

När är det ok att börja köpa julklappar? Ja om ni frågar mig säger jag juldagen. Fast oftast börjar jag handla under min semester. Man har tid att fundera och kan hitta fina saker på rea. För på sommaren är det mycket rea i butikerna. 
Dock händer det att mina kära barn önskar sig vissa saker tidigare, saker som jag redan köpt. Som sonen som fyller år nu om några veckor. Han önskade sig en gjutjärnsgryta, för han har ju börjat laga mat... Ja då fick jag säga att jag redan köpt en gryta och att han får väl den i födelsedagspresent istället för julklapp. 
Bild från cervera.se


Haha, hans flickvän sa förvånat "Hur visste du att han behöver en gryta?" "Mammor vet saker, ofta innan barnen själv vet vad de behöver" svarade jag. Så har julklappsgrytan blivit en födelsedagspresent istället. Och jag har skaffat en annan julklapp till honom. Som jag också vet att han behöver. 
Att veta vad man ska ge är enkelt i vissa åldrar och super svårt i andra. Just nu är det lätt att handla till mina vuxna söner som nyss bildat egna hem. Medans det är riktigt svårt med mina flickor som blir 11 och 13 år detta år. De önskar ingenting. Deras största intresse är datorer och tv-spel. Och med en pappa som delar deras intresse har de allt man kan önska sig i den vägen. Kläder går det absolut inte att köpa. Det är nästan omöjligt fast de är med på affären. 
Förra julen fick de akrylfärger, penslar och dukar då de gillar att måla med mina grejer. 
Bild från clasohlsson.se

Det var nog den mest använda julklappen förutom ny Ipad som de också fick. Jag försöker alltid hitta användbara presenter. Undviker saker som är roligt i en kvart. Barnen får alltid kläder som strumpor och underkläder som ändå skulle ha köpts. Hygienartiklar är också bra att fylla ut med. Sönerna har fått saker till hemmet de senaste åren genom att de nyligt flyttat hemifrån. Om jag ger pengar till särskilda ändamål får det ett kort i paketet där det står att det kommer swish. Blir roligare än att bara ge pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar