söndag 21 januari 2018

Lingonkaka

En till bortglömd favorit...
Lingonkaka 


Smörj en form ca 20 x 30 cm eller dubbla satsen och gör en långpanna full.

4,5 dl mjöl
1,5 dl socker
1 msk bakpulver
150 g smör
 1 ägg
 2 dl lingonsylt

Blanda mjöl, socker och bakpulver. Finfördela smöret i det. Blanda i ägget och tryck ut i formen. Bred ut lingonsylten över bottnen.

Smält 50 g smör. Blanda 1,5 dl havregryn med 1 dl socker och 1 tsk vaniljsocker. Häll över smöret och blanda väl. Strö det över kakan och grädda i nedre delen av ugnen i 200° i 20 minuter. Låt kakan svalna och skär den i rutor.

1 kommentar:

  1. Spännande recept, jag har aldrig ätit vare sig persikopaj eller lingonkaka :)

    SV: När jag var barn hade vi snö varje vinter och jag bodde i norrland i fyra år ett par år efter att jag flyttade hemifrån. Visst gillade jag snö då också men då visste man ju som du skriver att den kommer någon gång. Det är nog just att det är så sällan vi får så mycket snö att träden blir vita och att den oftast töar bort på förmiddagen när solen tittar fram som det blir så magiskt när den väl kommer. Det är som sagt inte varje år och jag njuter verkligen så mycket jag bara kan när jag ju dessutom är ledig idag. Ofta hinner ju snön töa bort medan man är på jobbet. Vi har åkt både pulka och skidor och byggt snögubbar :)
    Vi har tillgång till stugor i Västerbotten, min mans släkt kommer därifrån men det är ungefär 100 mil dit så tyvärr blir det inte så ofta vi är där.

    SvaraRadera