onsdag 9 november 2016

Små, små biskvier

Biskvier tillhör mina personliga favoriter. Till jul bakar jag mini varianter. Då kan man unna sig två...
 

Recept;
275 gram mandelmassa
1 äggvita

Fyllning;
50 gram mörkchoklad
125 gram rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Topping;
150 gram mörkchoklad


  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Riv mandelmassan grovt, arbeta in äggvitan.
  3. Spritsa ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper.
  4. Grädda bottnarna mitt i ugnen ca 12 minuter. Lossa från pappret låt kallna med undersidan uppåt.
  5. Fyllning; Smält chokladen över vattenbad.
  6. Vispa ihop övriga ingredienser till fyllningen, rör i den smälta chokladen.
  7. Bred chokladkrämen toppigt på bottnarna.
  8. Låt stelna i kylskåp
  9. Topping; smält chokladen över vattenbad
  10. Doppa biskvierna i chokladen låt stelna.

Jag sticker en provsticka i biskvin från undersidan när jag doppar dem i choklad. Då blir det minimalt med kladd och det är lätt att få choklad runt hela biskvin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar