måndag 16 februari 2015

Ljust cheddarbröd

Efter flera veckors sjukstuga känns det underbart att krafterna börjar återvända. "Hem till gården" i all ära... men nu vill jag inte se mer. Jag längtar till jobbet, mina fina kollegor och alla barnen. Men än måste jag vänta några dagar, då jag har tappat min röst. Och utan den är det svårt att vara på mitt jobb. Idag har jag varit helt tyst. Inte många ord har kommit ur min mun. När inte tv:n lockar nå mer passade jag på att baka lite bröd. Det här receptet kommer från Tidningen hembakat.se.Lättbakat bröd, som var riktigt gott. Fick tummen upp från samtliga i familjen.

Ljust cheddarbröd

2 st
5 dl vatten
50 g jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 msk strösocker
6 dl rågsikt
5–7 dl vetemjöl special
5 dl cheddarost, riven
GÖR SÅ HÄR
1. Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet tillsammans med olja, salt, socker och rågsikt.
2. Tillsätt vetemjölet, men spara lite till utbakningen. Ta inte i för mycket mjöl, utan degen ska precis släppa från bunkens kanter. Arbeta degen smidig med degkrokar i ca 10 min. Låt degen jäsa under fuktig bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
3. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Knåda den smidig. Dela den i två delar och knåda in den rivna osten i dem. Spara lite av osten att strö ovanpå bröden.
4. Forma två knubbiga bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö lite mjöl på bröden. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Grädda bröden längst ner i ugnen i 30–40 min. Strö över lite riven ost i slutet av gräddningen. Låt bröden kallna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar