torsdag 12 september 2013

Var bor tomten?

För mig kommer tomten från ROVANIEMI, Finland.
foto med tomten

Vi besökte honom i Santa Park sommaren 2011. Helt underbart. Fantastisk julstämning mitt i sommaren. fast man glömde bort att det var sommar ute... för Santa Park ligger nere i ett berg...

barnen fick gå i tomteskola

 Där inne i berget finns en helt magisk julvärld. Man möts av snöfall under Polcirkeln. Barnen får gå i tomteskola. man kan baka pepparkakor, dricka glögg. Där finns tomtens postkontor. Det finns en pysselverkstad där barnen kan skapa juliga saker. dom visar en julshow. Man får åka ett tåg ( liknar den på Junibacken i Stockholm) där man åker genom fantastiska julmiljöer;





Isprinsessan visar en värld byggd i is. Fina isskulpturer...



Förutom Santa Park finns där Santaclause village med möjlighet till julig shopping. Tror att jag måste ta en tripp dit innan jul i år...




4 kommentarer:

  1. Jag skulle väldigt gärna vilja åka dit får se när det blir av ;-)
    Ser så mysigt ut :-)

    SvaraRadera
  2. Wow, dit skulle jag vilja åka!

    SvaraRadera
  3. Värt att besöka absolut. Men... man får ha med sig en ganska generös resekassa...

    SvaraRadera