onsdag 25 december 2019

Sill

Jag är inget fan av sill. Jag vill verkligen lära mig att äta det då sillen är en sån stor del av vår matkultur. Min man har fått köpa färdig sill då han är den som ätit det. Men i år fick jag inspiration att lägga in sill själv. Det är mycket enkelt och vilken skillnad i smaken! Ja, jag har ätit sill denna jul.


Jag la in tre olika sorter;

Romsill:
1 förpackning  5- minuters sill
Cremefraice
Valfri rom,  jag tog finkornigt
Majonnäs
Dill
Gräslök
Blanda såsen och rör ner sillen i bitar

Löksill;
Koka ett lag av 0.5 del vinäger, 1 dl socker och 1.5 dl vatten.
Lägg i 8 kryddpepparkorn i lagen
1 förpackning 5- minuters sill
Rödlök, silverlök och purjolök skivat.
Varva allt i en burk, häll på lagen.

Citrussill:
Koka ett lag av 0.5 del vinäger, 1 dl socker och 1.5 dl vatten.
En förpackning 5-minuters sill
Purjolök, mandarin, lime i skivor
Skäl av en halv citron i strimlor
2 lagerblad
2 stjärnanis
4 kryddpeppar korn
Varva allt i en burk och häll på lagen.

Alla sillarna håller ca 1 vecka i kylskåpet. Citrussillen var min favorit.
Kanske jag blir sillätare trots allt.
Toppbetyg från alla gäster för alla 3 sorter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar