lördag 23 december 2017

Rofyllda dagar

Njuter av att fixa inför helgen.

Det är så lätt att varva upp stress nivåer inför stora helger. Man vet att det ska ätas och dukas och alla ska trivas och så vidare. Så gjorde jag i många många år. Alla trivdes och mådde gott.  Men för egen del blev det inte så roligt. Man var helt slut av allt fixande och donande. Minsta lilla fel kunde få bägaren att rinna över.
Nu för tiden har jag lärt mig att hantera sånt bättre. Man måste identifiera sina egna " igångsättnings knappar" och bygga bort dem. Vad är viktigt att fungerar för mig? Familjen har en del roliga historier om mig...
Att borden är fint dukade med dukar och servetter är viktigt för mig. Det tar tid att stryka allt. Så om någon spillde på duken bröt jag ihop. För mitt i allt har man inte tid att börja stryka nytt. Så nu gör jag så här:
Stryker ett gäng dukar och servetter i förväg. Hänger allt på linan i tvättstugan och då har jag fler dukar färdiga än som kommer gå åt.

Jag förbereder det mesta i god tid i förväg. Som att handla. Det mesta går att köpa hem tidigt. Sen får det snabbt att komplettera med färskvaror. Mat går att laga i förväg och frysa in.
Små saker som gör att man kan njuta av julen istället för att stressa sönder sig. Och oavsett vad jag gjort eller inte gjort så blir det jul ändå.
Sätt på julmusik, ät choklad och ta en glögg. Njut av denna fina högtid som vi har framför oss.

2 kommentarer: