söndag 5 november 2017

Semmelmuffins med saffran

Efter att jag åt en Saffranssemla tidigare i veckan har jag varit så sugen på fler. Det fick bli en enklare variant... Semmelmuffins med saffran. Använde receptet för Semmelmuffins. Bytte ut kardemumman mot en påse saffran i receptet.

Semmelmuffins med saffran

Ca 15 st
2 ägg
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g smör, smält
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl mjölk
1 påse saffran

Fyllning
ca 75 g mandelmassa
mjölk
3 dl vispgrädde

Garnering
florsocker
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 200 grader.Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör, vetemjöl, mjölk och kardemumma. Vispa snabbt ihop allt snabbt till en slät smet.
2. Häll smeten i ca 15 muffinsformar beroende på storlek. Fyll dem till 2/3. (Jag har ställt formarna i en muffinsplåt för då behåller de formen bättre, men det funkar utan också).
3. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 14–16 min. Låt dem kallna.
4. Mosa ihop mandelmassa och lite mjölk till en kladdig massa.
5. Skär av topparna på muffinsarna till lock. Gröp ur lite innanmäte i underdelen.
6. Lägg en klick mandelmassa i varje grop.
7. Vispa grädden fluffig. Spritsa den på muffinsarna.
8. Sätt på locken och pudra över florsocker.


2 kommentarer: