lördag 18 november 2017

Middags tips

Vill tipsa om en kanon middag. En perfekt bjudrätt då den nästan lagar sig själv... tjälknöl. Jag gjorde min på älgkött och det bara smälter i munnen. Jag brukar sätta in min i ugnen på kvällen just innan jag går och lägger mig. Direkt på morgonen stoppar jag i en köttermometer.

Tjälknöl med rotfruktsgratäng

för 4 personer

1 st fryst älgstek (eller nötstek)
LAG;
1 liter vatten
1dl salt
2 msk socker
10 vitpepparkorn
2 msk sambal oelek

GÖR SÅ HÄR;
  1. Sätt ugnen på 75 grader C
  2. Lägg den frysta steken i en ugnssäker form. Ställ in i nedre delen av ugnen ca 10 timmar. 
  3. Stick in en köttermometer efter 6-8 timmar. Låt stå i ugnen tills innetemperaturen i köttet är 65-70 grader C.
  4. Lag: Koka upp ingredienserna till lagen i en kastrull. Låt kallna.
  5. Lägg den varma steken i lagen när den är kall. Fyll på vatten så att det täcker köttet.
  6. Låt köttet ligga i lagen i kylskåpet 4-5 timmar. Skär köttet i tunna skivor.

Rotfruktsgratäng
500g potatis
2 morötter
2 palsternackor
5 dl grädde
1 msk konc kalvfond
2 vitlöksklyftor
2tsk torkad timjan
2 dl riven parmesan.

GÖR SÅ HÄR;
  1. skala och skär alla rotfrukter i stavar
  2. blanda med kryddorna, häll på grädde
  3. strö över osten
  4. Sätt in i ugnen 225 grader ca 30-40 minuter.
  5. Servera med köttet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar