lördag 5 november 2016

Julbaket drar igång

Vaknade tidigt, tidigt (05.00) i morse. Pigg som bara den. Tänkte att det är lika att dra igång en bröddeg när jag ändå var vaken...
Maken som steg upp strax efter mig (han skulle till jobbet) tittade lite undrande... Haha. Härligt med nybakat till frukost. När jag ändå var igång bakade jag 2 tårtbottnar. Det ena gav det andra och bestämde mig för att dra igång lite julbak. Dessutom kom syrran över så jag fick en assistent. Den bästa tänkbara, då vi är ett fantastiskt team när vi sätter igång. Först ut blev makroner...
Tre olika sorter... mörk choklad och päron, hallon och vitchoklad och vanilj med vitchoklad.
Jag bakar efter receptet som står på mandelmjöl påsen. Använder inga essenser till smaksättning utan använder sånt som finns hemma. Riktiga smaker från t.ex päronmarmelad och hallon från frysen.
Blev även små biskvier. Så gott till fikat.

Hade lovat flickorna att de skulle få träna på att bygga och dekorera tårtor. Lovat är lovat och här ser ni 2 stolta tjejer med sina första egen gjorda tårtor...
Tårtorna fick bli efterrätt till dagens middag som bestod av plankstek...
Denna lördag bestod mest av bakning och matlagning. Nu blir det soffan!
Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Wow vad du hann med mycket i köket!!! Supertjusiga bakverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. �� hann med lite till... vågar bara inte visa allt på en gång ��

      Radera
  2. Oj, vad imponerad jag blir av hur mycket du lyckades baka på en dag! Jag som knappt tagit tummen ur för att baka julfudge hahah :D

    SvaraRadera