tisdag 20 september 2016

Det doftar jul

Det är inte bara jag som gillar julen här hemma. Mina flickor har sån längtan efter snö och jul att dom vid flera tillfällen bett mig fixa lite juligt här hemma. Så idag medan de var på skolan bakade jag en mjuk pepparkaka.

"Det doftar jul här" ropade de när de kom hem. Tänk att vissa dofter och smaker är så förknippade med just en särskild tid på året.
Saker som doftar jul för mig är...
Pepparkakor, Hyacinter, glögg och apelsiner. Och så julgran så klart!

Dagens kaka bakades efter recept på en enkel sockerkaka...

  • 50 g smör
  • 1 dl  mjölk (byt gärna ut mot gräddfil)
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • pepparkakskryddor (ca 3-4 tsk)

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form som rymmer ca 1 ½ liter. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna med elvisp. Blanda ner vaniljsocker och mjöl blandat med bakpulver och till sist mjölkblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet och i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.

Jag serverade min kaka med lingongrädde till.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar