lördag 3 oktober 2015

Att hjälpa andra

Det här inlägget handlar inte alls om julen. Men är jätte viktigt.
I min stad har vi senaste tiden fått ta emot stora skaror av flyktingar. De stannar inte hos oss men passerar via vår stad på sin väg vidare. Många människor förfäras över dessa människors öden. Och det pratas och pratas hur hemsk deras situation är. Frågan har även aktualiserats hemma hos oss då barnen börjat fundera på dessa människors situation. Det är lätt att prata om allt som borde göras hit och dit. Men att faktiskt göra något verkar vara mycket svårare. Jag kände starkt att JAG måste göra något. Man kan inte hjälpa alla, så är det. Men jag kan göra skillnad för någon eller några.
Barnen ville ge leksaker till flyktingbarnen. Vi var och köpte ett gäng små gossedjur, målarböcker och kritor som vi paketerade  i påsar. Idag på morgonen har jag varit hos kyrkan och hjälpt till att göra matpaket. 2 timmar av min tid tog denna insats och vi lyckades göra över 600 matpaket. Sen åkte jag med barnen till tågstationen där de själva fick ge sina paket till barnen som kommit i ett av dagens tåg.
Det känns bra att ha gjort något konkret. Mina barn har fått ansikten på dessa människor som är på flykt. Jag vill att mina barn som själv lever i överflöd ska få förståelse för andra människors situation. Att de ska förstå hur lyckligt lottade vi är som föddes just här och har allt som vi har. Min förhoppning är att de ska växa upp till medmänniskor som är toleranta mot olikheter och att de ska ha en vilja att hjälpa andra.
Vad är mitt budskap med detta inlägg? Ja det är inte att slå mig själv för bröstet och skryta att jag varit duktig. Tvärtom är min förhoppning att fler inser att "de som hjälper" är DU och JAG. det finns fantastiska engagerade medmänniskor omkring oss som engagerar sig varje dag. De får ingen annan lön än känslan att de gjort skillnad för en medmänniska. Vänlighet och lite av min tid är en billig men betydelsefull insats.
Om man vill hjälpa så kan man höra med hjälporganisationer i sin egen stad. Även på kommunernas hemsidor kan det finnas information vart man kan vända sig.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt, ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon��

    SvaraRadera
  2. Du har samma tanke och samma vilja som jag. Både att dela med mig av det jag,vi, har och att ge mina barn en empati, tacksamhet och ödmjukhet. Att de för lära sig att olika är bra och att man alltid bör hjälpa de som inte haft samma tur, även om det bara är i nåt litet.
    /Julilunna HTTP://Julilunna.wordpress.com

    SvaraRadera