torsdag 4 juni 2015

Föräldrainsatser

Som mamma till 2 tonåringar har jag varit "fotbollsmorsa" en hel del år. Nu har nästa generation av mina barn kommit in i "idrottsklubb" åldern. Äldsta dottern har spelat basket hela vintern och har nu även börjat med fotboll.

Med barnens idrottsintresse följer en del krav på oss föräldrar. Som förälder förväntas man att baka fika som säljs till förmån för laget, sälja lotter, underkläder, kakor, betala föräldrasponsor mm. Under veckan har jag sett några olika trådar om detta på andra bloggar och Instagram . Föräldrar är både för och emot dessa förväntningar på oss som föräldrar. Hur man än vrider och vänder på frågan måste ungarnas lag få in pengar på något sätt... Samma fråga kommer upp när det ska samlas pengar för t ex klassresor i skolorna.
För mig är det viktigt att det finns en grundtanke om att alla ska kunna delta. Det ska handla om glädje och gemenskap. Att man utgår ur en solidarisk grund. Som barn ska man kunna delta oavsett om mina föräldrar har gott om pengar, är bakningsproffs eller vad det nu kan vara för krav.
Med 20 års erfarenhet som förälder vet jag vad jag föredrar... ATT SÄLJA! Att sälja lättsålda produkter. Alla kan delta utifrån sin förmåga. Och viktigast av allt barnen kan själva vara med och jobba för sitt eget lag eller sin klassresa.
Man får ihop mycket pengar vid varje tillfälle man genomför en försäljning. En av mina absoluta favoriter är DELIKATESSKUNGEN. Hos dem säljer man supergoda salamin, Cheddarost och praliner.
bild lånad från www.delikatesskungen.se

Det jag gillar mest med Delikatesskungen är att man först tar upp beställningar och sen får varorna levererade. Ingen blir ståendes med osålda produkter. På detta sätt kan alla delta utifrån sina egna förutsättningar. Och vinsten är riktigt stor. Dessutom håller produkterna hög klass. Min favorit är salamin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar