söndag 22 mars 2015

Påsken närmar sig...

De senaste veckornas fina soliga väder med plusgrader sätter fart på vårkänslorna. Ångesten slår hårt när solen lyser in genom de vintersmutsiga fönstren... Men vi har inte haft tid med fönsterputsning. Man vill bara vara ute och njuta av det fina vädret.Vi har en hel del snö kvar. Fast en del villavägar börjar vara bara. Så i helgen fick flickorna ta ut sina cyklar. Dom kommer dock åka in igen om väderprognoserna stämmer... det ska komma mer snö.
Påsken närmar sig. Så fick ett ryck att pynta lite vid ytterdörren. Använde återigen mitt våningsfat som brukar stå där. Bort med kottarna och fram med lite ankor, ägg och påskfjädrar...



En färgklick som piggar upp när man kommer hem. Måste ta mig iväg och hämta lite påskris också... eller skicka maken att göra det, haha. På tal om maken har han fyllt år i helgen och till hans ära gjorde jag en smörgåstårta. Han älskar smörgåstårta... vilket inte jag själv gör. Men han får en till sin födelsedag varje år.
Nå måste medge att den blev riktigt god. Till fyllning använde jag räkor, kräftstjärtar, gravlax, ägg, gräslök och gurka. Band ihop det med creme fraiche och hemgjord majonnäs. Lät brödet dra över natten med fyllningen. Bredde på grädde blandat med majonnäs. Till dekoration har jag använt gravad lax, lärkor, ägg, gurka och honungsmelon. Honungsmelon och gravlax är sååå gott ihop.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin påskdekoration! Här fick vi helt plötstligt snö för några dagar vilket kändes helt fel just nu...Konstigt hur man kan längta ihjäl sig efter snö i oktober men inte alls vilja ha det i mars...:)
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Tack. Vi här uppe vill ha snö över påsken. Då vill många åka skidor och skoter än.

    SvaraRadera