söndag 14 december 2014

Man tager vad man haver...

Igår var det meningen att jag skulle baka en nötmarängrulle med mörk chokladtryffel och lingonkräm.
bild från receptet, från någon julmattidning från 2013
Den är riktigt god. Mastig men god om man gillar mörkchoklad. Här får ni receptet;

Choklad tryffel;
200g mörk choklad
3 dl vispgrädde
2 äggulor

Marängbotten;
4 stora äggvitor
2 ½ dl socker
1 tsk vitvinsvinäger
1 dl hackade hasselnötter

Lingonkräm;
1 dl tinade lingon
½ dl socker
1 dl vispgrädde
½ burk kesella a 250g

 

Min vana trogen kör jag bara igång för att efter vägen upptäcka... oj... ingen mörkchoklad hemma... oj... inga lingon hemma, ingen kesella heller... Nå det går säker lika bra med... Dajm choklad... och röda vinbär... Jag gjorde tryffeln och la vinbären direkt på tryffeln.

Och det gick ju hur bra som helst. Sött och gott blev det. Får avnjutas i små mängder. Att det saknas ingredienser hemma händer mig ofta... Man får helt enkelt ta det man har istället och ändra i receptet efter de förutsättningar man har.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar