måndag 2 december 2013

Att sprida julglädje

Som alla jultokiga vet finns det en del människor i vår omgivning som är precis tvärtom än vad vi är. Dom ogillar allt som har med julen att göra... Detta är för mig helt obegripligt... men vi är alla som vi är...
Jag tycker att det är vår "jultokigas" plikt att sprida den magiska julkänslan... Tänk OM vi lyckas vända en... denna i sin tur kommer att sprida julglädje till andra människor i sin omgivning... Detta kan få värsta ringar på vatten effekten.

Hur ska man då sprida julglädje omkring sig? Det har jag ju så klart ingen universal lösning på. Men jag gör små saker här och där som verkar fungera...
  • Jag berättar om mina julförberedelser. Från början skrattar dom och skakar på huvudet... men det sår små små frön hos dom ändå... helt plötsligt har man väckt deras inspiration... dom börjar pyssla, baka mm
  • Jag delar mina recept med alla som frågar (och via bloggen även dom som inte frågar).
  • Jag skickar julkort, riktiga med posten.
  • Jag julpyntar mycket både ute och inne hemma hos mig.
  • Jag bjuder människor hem till mig på mat, på glögg, pyssel mm.
  • Jag spelar julmusik

Idag tog jag mina jultidningar till jobbet. Det idéer och bilder jag vill ha kvar har jag klippt ut och klistrat in i min Jul idé pärm. Nu kan andra inspireras av tidningarna och då sprids jul glädjen...

Ser jag då några resultat??? JA!
  • Positiva kommentarer på facebook, instagram och bloggen. 
  • I år har jag fått samtal om vilken sorts utebelysning jag använt till paviljongen. 
  • Man har byggt granar och stjärnor efter mina beskrivningar. 
  • Människor berättar att de blivit inspirerade av ens bloggande och instagrammande.  
  • Frågor om var man kan hitta en viss typ av julgransfot mm.
  • En och annan "julvägrare" börjar ta fram pynt i sitt hem!!! WOW! det är då man känner att det  fungerar ;) 
JAG ÄLSKAR JULEN!
Det kan nog sammanfattas i den här låten...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar