lördag 26 oktober 2013

Certifierad tomte

I går var jag på en tjej fest hos min väninna som fyllde år... Hon presenterar mig för en annan kvinna som är där med ungefär dessa ord; "Kirsi, hon är en julgalning, har blogg om julen och allt".
Varpå kvinnan utbrister; "Så roligt! Mina föräldrar är certifierade tomtar"...
Sen får jag höra om Tomte os, tomtetinget mm. Så underbart. Det finns regler för att bli en certifierad tomte. Och det verkar vara hemligt, hemligt... Hittar inte mycket information på nätet... Men jag fick några bilder av dessa tomtar i alla fall;
Margot och Stig Rosenberg

Fick även veta att som tomte får man inte raka av sig skägget. Först blir man "provtomte", sen måste man sköta sig på ett tomtigt vis för att få sitt certifikat. Årligen tävlar tomtarna i Tomtarnas vinterspel med andra tomtar från hela världen. Just dessa tomtar bor uppe i Gällivare. Den här tomten har en kompis som varit  ända till Japan på  Tomte kongress . Underbart säger jag! Hoppas jag någon gång får träffa denna tomte och tomtemor på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar