lördag 19 oktober 2013

Bakning på gång

I morse pudrade kung Bore ett litet, litet puder av snö över oss. Jag vaknade utvilad tidigt... 5 på morgonen. Gillar att sätta igång projekt direkt på morgonen. Så efter att jag tvättat några maskiner och stökat undan frukost. Började jag baka. Gjorde en kakdeg som jag ska redovisa senare.
Har även förberett efterrätt till ikväll då vi ska till grannarna och äta.

 

Tobleroneparfait

Den övre bilden är från receptet

Super enkel att göra;
  1. 250g tobleronechoklad - smältes i vattenbad
  2. 6 äggulor + 1 dl strösocker - vispas poröst
  3. 5 dl vispgrädde - vispas löst
  4. blanda chokladen och äggblandningen
  5. vänd ner grädden
  6. häll smeten i en form 1 1/12 liter
  7. ställ formen i frysen ca 6 timmar

Kolasås;


75g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl vatten
2 msk kakao

Blanda allt i en kastrull. Koka upp och låt suda till en simmig konsistens, ca 5 min. Låt svalna.
Servera såsen till parfaiten tillsammans med färska bär.

Mina provsmakare gav tummen upp :)

2 kommentarer:

  1. Har en svåger som gillar toblerone så den här desserten ska jag pröva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer han gilla den här. Den var MYCKET god. Och när man lägger upp ser det lika fint ut som på bilden =)

      Radera