söndag 21 november 2021

Julbak

Det senaste åren har jag börjat baka olika långpannekakor i runda småformar istället. Det blir lagom mycket att ta fram åt gången och är snyggare att servera än rutor. Försöker ha lite olika sorter i frysen. Lätt att ta fram när man får gäster. 

I lördags blev det lite julbak. Chokladtosca hade äldsta sonen beställt. Bakade några till honom att ta hem och några att själv ha kvar.


I min receptbok heter den Kungsuddens kaka. Receptet räcker till 2 runda formar.


Min familj älskar Silviakaka. Till jul bakar jag den med saffran i. Dessa måste jag gömma om de ska finnas kvar till advent.

Silvia kaka med saffran

2 st runda formar 

3 ägg
2,25 dl strösocker
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1,5 dl vatten
3 dl vetemjöl
1 kuvert saffran
Glasyr
150 g smör
2 dl strösocker
4 tsk vaniljsocker
2 äggula
Garnering
riven kokos
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
2. Tillsätt saffran, bakpulver, vaniljsocker, vatten och vetemjöl. Blanda ihop allt till en slät smet.
3. Häll smeten i en smord och bröad springform, 22–24 centimeter i diameter.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Låt den kallna i formen.
5. Glasyr: Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt strösocker och vaniljsocker. Blanda ordentligt så att sockerkristallerna smälter. Blanda sist ner äggulan och blanda tills smeten tjocknar och svalnar.
6. Bred ut glasyren på kakan och strö över kokos. Ställ kakan kallt en stund och låt glasyren stelna.

1 kommentar:

  1. Åh så gott allt ser ut! Kan riktigt känna doften genom skärmen. Tack för recept!

    SvaraRadera